Uskonnollisuus- eräs kinkeyden muoto? 5 kuukautta, 4 viikkoa sitten
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän
minut johdattaa.
Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
Lainaus raamatun kirjoituksesta,joka itselleni oli joskus hyvin rakas,kunnes se muuttui kiroukseksi ja liirumlaarumiksi,käytännön elämän myötä.
Olen jo paljon ennen tänne foorumille rekkautumista pohtinut tätä aihetta ja olisi mukava kuulla, mitä te asiantuntijat olette mieltä. Voi olla, että itse olen jonkinlainen asiantuntija ääriuskonnon puolelta, mutta monia paloja puuttuu vielä päästäni aiheeseen liittyen.
Voisiko olla niin, että ihminen on luonnostaan taipuvainen ja jopa halukas alistumaan ja/tai hallitsemaan ja varsinkin monoteistiset uskonnot olisivat syntyneet tuosta tarpeesta?
Mitä itse olen nähnyt ja kokenut monoteistien ääriuskovaisten parissa, niin sielläkin "sessioidaan" monella tasolla,henkisesti ja fyysisesti jopa. Nautitaan siitä kun voidaan syventyä hurmokseen ja poistua tästä hetkestä jonnekin, pois todellisuudesta. Se toki on selvää, ettei seksuaalisuutta sen syntisyyden vuoksi yhdistetä näihin tilanteisiin millään tavalla. Herra on pyhä ja puhdas!
Vs:Uskonnollisuus- eräs kinkeyden muoto? 5 kuukautta, 4 viikkoa sitten
Vastaan itse aiheen kysymykseen, henkilökohtaiselta kannalta. Minulle oma kristillinen vakaumukseni ei ole kinky muoto. Pidän uskoni jollakin tapaa erillään samoin kuin politiikan ja lapset.
Ihmissuhteissa ja opeissa on aina ollut halua valtaan ja alistamiseen ja alistumiseen. Ilman näitä kinkytaipumuksiakin. Eikä kai uskonnolliset yhteisöt kaavasta poikkea. Päinvastoin joillekin narsisteille/ psykopaateille oivallisia paikkoja harjoittaa halujaan. Pitää vain yrittää pitää erillään ihmisten pissipäisyydet Jumalasta ja häneen luottamisesta.
Swan kirjoitti: submit kirjoitti:
Uskonnollisuus voi olla vinoa ja hurmoksellista mutta itse en näe siinä mitään seksuaalista.
Sää et ole vaan ollut mukana "kunnon" happeningissä..
Toisaalta, en ole tullut tänne kenenkään halinalle viemään, se mainittakoon.
Hahaa..mistäs sä tiedät millaisissa tapahtumissa olen ollut =)
No, oikeasti ainoa vähän hurmoksellinen tapahtuma on ollut Nokia Mission tapahtuma.
Vanha isäni on kotoisin Lapista ja häneltä sekä äidiltäni olen kuullut juttuja vuosikymmenten takaisista karismaattisten saarnaajien seksuaalisista väärinkäytöksistä, mutta sellaisella ei ole mielestäni välttämättä mitään tekemistä kinkyyden tai seksuaalisen dominoinnin kanssa. Narsistisia tyyppejä on ollut ja tulee olemaan.
Oma näkemykseni on, että ihmisellä on jonkinlainen taipumus alistua ja antaa valta pois. Tämä voidaan nähdä jo historian kirjoja lukemalla. On helpompi antaa valta jollekin toiselle kuin pitää kaikkia lankoja käsissään -varsinkin yhä monimutkaistuvassa yhteiskunnassa. Tämä siis mahdollisimman yksinkertaistetussa muodossa.
Sitten erikseen tuohon uskonnollisuuteen liittyen. fi.wikipedia.org/wiki/Uskontojen_synty
Durkheim on kova jätkä. Suurin piirtein itsekin samoilla linjoilla.
En myöskään itse näe uskonnossa mitään seksuaalista. Uskonnot on mun mielestä lähinnä pelottavia varsinkin silloin kun puhutaan äärimuodoista. Ihmisten aivopesu on kinkyä, mutta ei kyllä missään kivassa muodossa.
filmin alareunassa pitäisi vilkkua tilinumero. jutussa on kait kyse 24/7 suhteesta, palkinto sit myöhemmin.
ei kysele, eikä pidä muita kun tämä yhden herran, jota nöyrästi palvelee.
uskonto on niin vaikea aihe käsiteltäväksi maltillisin kommentein, en siitä enempää.
HALLE lujaa(onko vitsalle annettu nimi)
Swan kirjoitti: Voisiko olla niin, että ihminen on luonnostaan taipuvainen ja jopa halukas alistumaan ja/tai hallitsemaan ja varsinkin monoteistiset uskonnot olisivat syntyneet tuosta tarpeesta?
Mitä itse olen nähnyt ja kokenut monoteistien ääriuskovaisten parissa, niin sielläkin "sessioidaan" monella tasolla,henkisesti ja fyysisesti jopa. Nautitaan siitä kun voidaan syventyä hurmokseen ja poistua tästä hetkestä jonnekin, pois todellisuudesta. Se toki on selvää, ettei seksuaalisuutta sen syntisyyden vuoksi yhdistetä näihin tilanteisiin millään tavalla. Herra on pyhä ja puhdas!
Mielenkiintoinen avaus
En itseäni pidä asiantuntijana kinkyilyn tai uskonnon suhteen, vaikka lapsuuteni ja teinivuoteni olen viettänyt hyvin tiiviisti kolmen eri kirkkokunnan kasvatuksissa. Aikanani kävin läpi myös melko voimakkaan henkilökohtaisen kriisin seksuaalisuudesta juuri eri kirkkojen katsantokantojen takia.. Silti minusta tuli suht tasapainoinen ihminen..
Jos luetaan raamattua oikein huolella, löydämme sieltä melko kinkyjä tyyppejä: Lilith (Aatamin ensimmäinen vaimo) joka oli liian vahva nainen ja tämän takia seuraava vedos naisesta olikin sitten miehelleen alistuvaisempi, kylkiluusta muovattu Eeva.. Löytyy polyamorismia useiden vaimojen puitteissa. Löytyy kuvauksia niin masokismista kuin sadismista ristiinnaulitsemisineen ja kehoituksineen kääntää toinenkin poski..
Seksuaalisuutta ei tuossa pyhässä kirjassa kuitenkaan millään muotoa tuomita. Kristus otti ilolla samaan ruokapöytään porton ja pesi vielä tämän jalatkin.. Kymmenessä käskyssäkin kehoitetaan vain olemaan himoitsematta toisen puolisoa, palvelijaa tahi omaisuutta, samoin kehoitetaan jakamaan muille jos itsellä on enemmän kuin omiksi tarpeiksi..
Usko itsessään on puhdasta ja sallivaa, MUTTA kun puhutaan uskonnosta tai uskonnollisuudesta, ollaankin ihmisen halujen ja päähänpistojen maailmassa. Minkä muun nimissä on maailmassa murhattu lukemattomia ihmisiä kuin uskonnon. Mikä muu oikeuttaa ilman selityksiä mihin tahansa toimintaan kuin uskonto. Ja onhan kerta toisensa jälkeen saatu todeta erilaisten lahkojen johtajien olevankin (narsisteja) omia himojaan toteuttavia ihmisiä. Itselleni kun seksuaalisuus on enemmän korvien kuin reisien välissä niin näen kyllä vahvasti uskonnollisuudessakin seksuaalisen vivahteen.. tosin tähän voisi joku todeta että näen kaikessa seksuaalisia vivahteita..
submit kirjoitti: Swan kirjoitti:
Hahaa..mistäs sä tiedät millaisissa tapahtumissa olen ollut =)
No, oikeasti ainoa vähän hurmoksellinen tapahtuma on ollut Nokia Mission tapahtuma.
Vanha isäni on kotoisin Lapista ja häneltä sekä äidiltäni olen kuullut juttuja vuosikymmenten takaisista karismaattisten saarnaajien seksuaalisista väärinkäytöksistä, mutta sellaisella ei ole mielestäni välttämättä mitään tekemistä kinkyyden tai seksuaalisen dominoinnin kanssa. Narsistisia tyyppejä on ollut ja tulee olemaan.
No mistäpä tietäisin tosiaan.
Nokia Missio on jumalan viimeinen sana hukkuvalle Suomelle !
Taisin epäonnistua aloituksessa täysin. Väärinkäytöksiä,sekoilua,hurmosta,pedofiliaa,insestiä ja muita rankkoja asioita en nyt tässä aiheessa välttämättä tullut ajatelleeksi ottaa esille..
Toisaalta, eikös meillä ole sanan ja ajattelun vapaus, joten olkaa hyvät vaan.
nopsaniilo kirjoitti:
..uskonto on niin vaikea aihe käsiteltäväksi maltillisin kommentein-
Miksi siitä pitäis puhua maltillisin kommentein? Siksikö ettei ääriuskovaiset saisi traumoja? Tuskin ne tätä foorumia ainakaan lukevat..tai mistäs tiedän